lördag 14 maj 2011

Nörd-decoupage


Hittade nyligen på den lokala returmarknaden flera Marvel serietidiningar för 2kr styck. Jag visste på en gång vad jag skulle göra med dem, jag har flera skokartonger jag förvarar mössor, vantar och halsdukar i. Inte så fagra saker. Men det ska vi ändra på med decoupage! Något som jag aldrig har testat tidigare.


Det man behöver: skolåda (eller dylikt), serietidningar (eller utklipp från tidningar, fina servetter, tapeter, barnteckningar och så vidare), decoupagelim (finns t.ex. att köpa hos närmsta panduroåterförsäljare) en bred pensel, skalpell/sax, något att hälla limmet på som t.ex. en bit kakel och är man som jag och kletar lätt: engångs handskar och förkläde! 

Decoupage är enkelt: ta ett utklipp (börja gärna med de större bitarna först) limma den med decoupagelimmet, sätt fast den på lådan, och fortsätt så tills hela lådan är täckt med utklippen. Lacka sedan lådan ett par varv med decoupagelimmet. Färdigt! Så har man en orginell och snygg låda eller varför inte: ett par pumps, handväska (de måste vara av ett hårdare matrial), blomkruka och så vidare.
Låt oss titta på min första låda :






I found on a secondhand store some cheap comics. And using decoupage I dressed some old shoeboxes in bits of one of the comics. Decoupage is very simple to do. You just cut out pictures you like (from comics, napkins, newspaper, wallpaper....) and just glue it with decoupage-glue on a box, shoes, flowerpot or what you want. And when you have glued all, you use the glue to lacquer the box (needs a couple of layers) Good luck!

4 kommentarer:

  1. Funderar helt klart på att massakrera några gamla nummer av Manga Mania och dekorera en liten byrå med, Chii!<3

    SvaraRadera
  2. Åh det låter som det kan bli underbart fint, Chibi! Och fotografera gärna om du gör det för jag vill gärna se resultatet! :D

    SvaraRadera
  3. Ja det ska jag göra. ^^ Funderar bara på vart jag kan ha stuvat undan tidningarna. ^^;

    SvaraRadera
  4. Lycka till att hitta igen dem :)

    SvaraRadera